Tanggal 29 Jun dan 7 Julai, 13 mahasiswa UKM dan 2 mahasiswa UIAM dihadapkan ke Lembaga Disiplin atas beberapa pertuduhan. Secara ringkasnya, pertuduhan yang dijalankan oleh pihak universiti terhadap mahasiswa UKM dan UIAM adalah atas tindakan berani dalam menjunjung kebebasan akademik yang menjadi nadi sebuah institusi keilmuan dan demi membela kebajikan mahasiswa.
Walaupun program yang dianjurkan
oleh mereka tidak mendapat kelulusan dan diistilahkan “haram” sepertimana yang
berlaku di UIAM apabila wacana ilmiah yang membicarakan isu GST diharamkan pada
saat akhir, dan adakah menjadi kesalahan besar apabila mahasiswa bangkit secara
kolektif menuntut agar masalah air di UKM selesaikan segera demi kebajikan
mahasiswa?
Namun secara keseluruhannya,
mahasiswa dan mahasiswi berkumpul untuk melihat kebebasan akademik kembali
mekar di universiti-universiti tempatan. Kami tidak mahu menjadi sekadar
“penghafal teori dan zombi akademik” keluaran universiti.
Sekarang, 13 mahasiswa UKM dan 2 mahasiswa UIAM menjadi
mangsa baru kerakusan kuasa pihak universiti. Presiden PMUKM dan Presiden SRC
UIAM, saudara Sallehudin dan Hanif Mahpa antara figura yang bakal dikenakan
tindakan atas kesalahan menganjurkan program yang “haram” kononnya.
Namun
secara praktikalnya, pentadbiran universiti berhak mengambil tindakan mengikut
Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 atau peraturan-peraturan universiti.
Tetapi, soalnya, perlukah tindakan disiplin diambil? Adakah wajar tindakan ini
dibuat atas pihak yang cuba untuk mendaulat budaya keilmuan sepertimana
falsafah tertubuhnya universiti?
Apabila membahaskan tentang ilmu, the ultimate aim pastilah mendapatkan kebenaran. Ini adalah tugas
hakiki yang diperakui para sarjana islam dan barat sejak zaman berzaman. Ia
bagaimanapun tidak terbatas menjadi tanggungjawab universiti semata-mata,
mahasiswa juga ada peranannya.
Sekiranya asas sebuah universiti tidak hayati dengan baik
maka universiti sebenarnya melatih robot yang tidak mempedulikan kebenaran
tetapi hanya menerima apa yang diprogramkan dan bertindak balas sebagaimana
dimahukan pihak yang berkuasa ke atasnya.
John Henry Newman, dalam siri syarahannya yang kemudian
dibukukan dengan tajuk The Idea of A University (1851), menjelaskan pendidikan
mesti membolehkan kebenaran mudah difahami (yang dijelaskan sebagai belajar
mengenai kewujudan Tuhan, bukan agama) dan sekiranya sesuatu yang praktikal
perlu dimasukkan sebagai subjek universiti, ia mestilah melatih pelajar menjadi
anggota masyarakat yang baik.
Menurutnya, dengan pendidikan seseorang secara sedar dan
jelas dapat memahami pandangan dan membuat penilaian sendiri, kebenaran dalam
membangunkannya, kemahiran meluahkannya dan daya untuk melaksanakannya. Ia
mengajar mereka melihat sesuatu sebagaimana sepatutnya, pergi kepada apa yang
betul, merungkaikan simpulan pemikiran bagi mengesan apa yang rumit dan juga
membuang apa yang tidak berkenaan.
Profesor Awang Had Salleh misalnya, dalam satu syarahan di
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) sekitar dua dekad lalu, menjelaskan tugas
utama universiti ialah menemukan kebenaran dan memperbaharuinya. Sudah tentu,
untuk menemukan dan memperbaharui kebenaran ini, sebuah persekitaran terbuka
dan bebas sangat diperlukan. Ia perlu berlangsung bukan saja dalam konteks
penyampaian ilmu, kajian atau pembacaan, tetapi juga perdebatan idea dan
pemikiran.
Bagaimanapun, ini tidak dapat berlaku dengan baik sekiranya
ada kawalan yang objektifnya berbeza, mengutamakan kepentingan politik
kepartian atau tokoh tertentu. Kawalan yang dikenakan sampai menentukan apa
yang boleh atau tidak boleh diajar seseorang pensyarah, apa yang boleh dibaca
atau dimiliki mahasiswa dan dengan siapakah mereka boleh berurusan.
Memang selalunya, kebebasan akademik akan terpalit dengan
persoalan politik. Dalam maksud lain, pensyarah dan mahasiswa sebenarnya
mempunyai banyak kebebasan lain, tetapi tidak jika bersuara mengenai sesuatu
berkaitan politik (baca: kekuasaan). Tidak keterlaluan untuk menyimpulkan semua
kekangan yang dikenakan di kampus sepertimana keatas rakan-rakan UM8, UKM13 dan
UIA2 juga bermotif politik.jelas bermotif politik.
Bahkan, berdasarkan pengalaman peribadi menjawat Presiden
PMUM ini sangat ketara. Hipokrasi pimpinan politik dan ahli akademik berkaitan
ini sangat mudah boleh ditunjukkan. Cakap-cakap mahasiswa perlu mengutamakan
pelajaran hanyalah sembang kosong. Apakah mereka fikir menggantung pengajian
mahasiswa boleh menjadikan pelajar cemerlang? Adakah Naib Canselor dan Timbalan
Naib Canselor HEP berasa sungguh hebat dan berkuasa? Mereka bekerja untuk
mahasiswa atau kerajaan?
Oleh itu rejuvenasi dari aspek autonomi dan peranan
universiti perlu dilakukan dalam segenap aspek agar nilai sebuah universiti
tidak dirobek dek kerana perbezaan ideologi dan penguasaan pihak tertentu dalam
sistem pendidikan. Bahkan mahasiswa perlu terus konsisten menyatakan pendirian
secara bahawa kita dituntut untuk mencari kebenaran dan peranan kita di
universiti adalah untuk meneroka dan menggali kebenaran itu dalam apa cara
sekalipun.
Mohamad Ammar Bin Atan
Presiden Persatuan Mahasiswa
Universiti Malaya (PMUM)
Pengarah Gabungan Merdeka Rakyat
(GMR)
Tel : 017-6742972
Comments
Post a Comment