MOHAMAD AMMAR ATAN
Presiden Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya 14/15
Pengerusi Gabungan Merdeka Rakyat (GMR)
Aktivisme mahasiswa era sebelum
AUKU 1975 dan aktivisme mahasiswa pasca AUKU 1975.
Dalam sorotan ringkas terhadap kampus
dan kemahasiswaan di Universiti Malaya pada tahun 1957 hingga 1975, iaitu tahun
pemindaan AUKU, diperjelas bahawa persekitaran yang menjadi latar belakang
kepada pengenalan undang-undang terssebut. Jalur pemikiran dan perlakuan yang
menjadi sebahagian landskap kampus zaman ini selain kerja-kerja akademik yang
rutin adalah merangkumi juga kegiatan akademik yang turut mewarnai kehidupan
kampus. Cara dan gaya hidup yang agak bebas atau liberal dari segi social
dilihat sebagai percikan dan pancaran pengaruh secular-moden dalam masyarakat,
atau dunia antarabangsa.
Sementara itu, peringkat peribadi
juga terkesan dengan persekitaran ini. Hiburan merupakan salah satu yang
menjadi kegemaran sebahagian mahasiswa dan mahasiswi dengan mengadakan pesta
dan tarian, pada awal tahun akademik atau hujung minggu. Perhimpunan dan
perayaan yang dianjurkan asrama, terutamanya di hotel-hotel sekitar Kuala
Lumpur menyaksikan corak kehidupan yang serupa. Kecenderungan ini terbawa-bawa
dalam adegan kemahasiswaan lain, termasuklah water-fight antara asrama, atau
penyerangan ke atas asrama perempuan yang bertujuan bersuka-suka sambil
“mencuri” coli-coli (pantry raid) yang tergantung ditandas. Kegiatan keislaman
tidak mendapat perhatian yang meluas dalam skema kehidupan kampus ini, dan
gejala dakwah tidak menyerlah seperti yang terdapat dewasa ini. Walaupun
terdapat kegiatan keagamaan yang menyentuh perasaan dan perlakuan penuntut,
namun umumnya kegiatan ini terhad kepada pergerakan Islam, seperti Persatuan
Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM), atau berlegar kepada majlis-majlis
berkala, contohnya, perayaan Maulidur Rasul.
Kehidupan berpersatuan yang
terdapat pada waktu ini banyak tertumpu kepada yang berkaitan dengan kebajikan
pelajar. Mahasiswa bebas berorganisasi, mencari dana dan mengutip derma, atau
mengendalikan pengangkutan. Umumnya penglibatan yang disertai mahasiswa
berbilang kaum, dan berlangsung dalam suasana yang harmonis. Aktiviti tidak
dibatasi oleh pertimbangan politik dan ideology. Komitmen politik dan kemasyarakatan
yang tersalur sekali sekala dilakukan menerusi perarakan atau penglibatan luar
kampus. Kebiasaanya, kegiatan ini melibatkan hanya segelintir mereka yang
menwakili pertubuhan yang berlandaskan ideology, seperti Kelab Sosialis.
Pengalaman seperti ini begitu menyerlah dan lebih mudah mendapat perhatian umum
serta reaksi pemerintah. Nilai-nilai demokrasi turut terserlah dalam kegiatan
mahasiswa.
Sungguhpun penumpuan AUKU pada
peringkat pengenalannya pada tahun 1971 ialah pentadbiran universiti dan
penyelarasan institusi pengajian tinggi, namun AUKU telah dibanyangi oleh
peristiwa politik yang menyelubungi kehidupan mahasiswa di Universiti Malaya
dan hubungkait ini semakin ketara berikutan pemidaannya pada tahun 1975.
Sebelumnya, aktivisme mahasiswa dan perkauman yang dipengaruhi oleh peristiwa
13 Mei 1969 dan pilihanraya menjelang tragedy itu, mengundang campur tangan
kerajaan dalam pengurusan Universiti Malaya. Sebagai contoh, peristiwa Baling
pada tahun 1974 telah menyumbang kepada pemindaan AUKU pada tahun 1975. Ledakan
di Kedah yang mengheret sekitar 5000 mahasiswa dan melibatkan UM, USM, UKM,
UPM, dan ITM, merupakan peristiwa berprofil tinggi pada ketika itu dengan
kesannya berpanjangan.
Pada peringkat awal AUKU sudah
pun menyentuh aspek pengawalan ke atas mahasiswa, terutamanya persoalan
mengenai perhubungan dan penggabungan diantara pelajar dan badan luar (bahagian
111, Fasal 15), perlanggaran peruntukan tersebut (Bahagian 111, fasal 16), dan
kuasa Majlis Universiti untuk mengenakan hukuman (Bahagian V Seksyen VI, Fasal
15). Kandungannya pada waktu itu sudah cukup bagi menarik perhatian sesetengah
pihak bagi mempertikaikan kebijaksanaan pengenalan peraturan dan prosedur
tersebut. Ciri-cirinya yang tidak demokratik telah mencetuskan debat yang
serius. Ahli parlimen Kawasan Batu, Tan Chee Khoon dan Asri Hj, Muda, iaitu
pemimpin PAS merupakan ahli politik terawal yang mempertikaikan tindakan
kerajaan. Pemimpin pelajar dalam kalangan Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya
(PMUM) tidak ketinggalan membidas undang-undang yang berpotensi memisahkan
mahasiswa dari masyarakat dan menghalang mereka berperanan dalam negara.
Penentangan pelajar Universiti Malaya berterusan apabila mereka menganjur
protes pada minggu orientasi, mereka merakamkan bantahan dalam forum, dan
memuatnaik kritikan terbuka dalam akhbar mahasiswa. Tidak kurang juga
pentingnya penyertaan para pelajar dari ITM dan USM dalam politik penentangan
ini.
Kandunagn AUKU yang dipinda pada
tahun 1975, terutamanya Seksyen 15 dan 16, jelas menyasarkan kepada kehidupan
kampus dan kemahasiswaan. Fasa dua seksyen 15(1) menjelaskan bahawa”tiada
sesiapa jua, semasa menjadi seorang pelajar Universiti boleh menjadi ahli, atau
boleh dengan apa-apa cara bersekutu dengan mana-mana persatuan parti politik,
kesatuan sekerja atau apa-apa jua lain pertubuhan, badan atau kumpulan orang…”
sementara itu seksyen 15(3) menjelaskan bahawa:
“Tiada sesiapa jua, semasa
menjadi pelajar universiti, boleh menyatakan atau berbuat sesuatu yang boleh
ditafsirkan sebagai menyatakan sokongan, simpati atau bangkangan terhadap
mana-mana parti politik atau kesatuan sekerja atau sebagai menyatakan sokongan
atau simpati dengan mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan orang yang
haram…”
Dari sudut kerajaan perubahan
yang dilakukan terhadap AUKU didasari oleh pertimbangan keselamatan dan
keamanan negara. Dalam sesi pembentangan, Menteri Pelajaran ketika itu,
Mahathir Mohamad, telah meyentuh ancaman komunisme dan perkauman yang mampu
menggugat keamanan negara derta kemunduran Bumiputera dalam bidang pendidikan
yang menuntut rawatan segera. Pembabitan dalam aktiviti kampus mengikut beliau
boleh membantu penularan komunisme, disamping membantut proses pelajaran
pelajar bumiputera. Kebebasan universiti harus dibendung supaya tidak tukar
menjadi gelanggang percambahan elemen anti-nasional.
Bukanlah sesuatu yang mengejutkan
pada ketika AUKU (Pindaan) diperkenalkan, beberapa pihak mulai membayangkan
kebimbangan mereka terhadap perlaksanaanya, dan membangkit persoalan kesan
negatifnya terhadap kampus dan kemahasiswaan kerana sebarang pengubahsuaian
telah menambhakan kerisauan mereka. Akibatnya, ruang demokrasi dan sivi yang
seharusnya meliputi kampus telah tercemar. Sekali lagi tokoh pembangkang , Tan
Chee Khoon telah muncul dengan pandangannya. Beliau dengan pengalamannya
sebagai ahli Majlis Universiti Malaya sejak 1959, melihat pengenalan AUKU suatu
tindakan dahsyat, dengan menganggapnya sebagai “diabolical and draconian in
concept, tyrannical in execution, and will produce graduates who are
intellectual morons”
Pada prinsipnya, bagi ahli
Parlimen Batu tersebut, pemindaan Akta boleh menjerumus negara kepada
kediktaktoran atau fascism, menyedari kuasa yang diturunkan kepada Menteri
Pelajaran dan pegawai universiti dalam pengendalian institusi pengajian tinggi.
Manakala para mahasiswa akan kehilangan hak asasi mereka untuk berpersatuan dan
bersuara, disamping terdedah kepada pengendalian hukuman yang bertentangan
dengan prosedur yang pada kebiasaanya diikuti. Dengan kesedaran ini, Tan Chee
Khoon meramalkan bahawa AUKU akan menjadi bebanan (albatross) kepada kerajaan
sendiri.
Penilaian dan Penentangan Terhadap AUKU
Realiti yang tergambar dari
pengalaman mahasiswa pula menjelaskan nasib yang menimpa mereka dengan segala
implikasi negatifnya ke atas masyarakat dan negara. Sejauh mana impak AUKU ke
atas kegiatan mahasiswa sememangnyasukar untuk diukur dengan tepat, namun
telahan dan tekaan pengkritik undang-undang berkenaan bukanlah sepenuhnya
meleset, apatah lagi apabila kerajaan sendiri bertindak memindanya.
Berpandukan tahap aktivisme dan
jenis penglibatan mahasiswa di kampus sejak pengenalan AUKU dapat dilihat
bahawa perubahannya begitu ketara dan kehidupan kemahasiswaan telah bertukar
corak. Sememangnya pelajar masih meneruskan tradisi demonstrasi, seperti perarakan
menentang pencerobohan Soviet Union ke atas Afghanistan pada tahun 1979 dan
bantahan mereka terhadap Israel berikutan pembunuhan beramai-ramai di
penempatan Shabra dan Shatila pada tahun 1982. Namun begitu, partisipasi jelas
menunujukkan jumlah penglibatan mahasiswa yang menurun. Secara perbandingan,
dalam jangka waktu empat tahun, sebelum AUKU 1975 diperkenalkan, mahasiswa di
UM, UPM, UTM dan USM telah menganjurkan 24 kali demonstrasi, tetapi sepanjang
14 tahun kemudian dari tahun 1975 hingga 1989, mahasiswa hanya berupaya atau
berjaya mengadakan sebanyak 32 demonstrasi sahaja.
Dari sudut yang lain, tindakan
undang-undang dan tatatertib juga pernah
diambil terhadap mahasiswa yang telah melanggar Akta. Sementara itu,
kemerosotan pencapaian akademik pelajar juga turut dikesan. Hal ini dapat
diliaht melalui pengakuan Pengerusi Majlis Bersama Persatuan Kakitangan
Akademik Universiti-universiti Malaysia,
Hairi Abdullah yang mengatakan bahawa ‘mutu mahasiswa sekarang menurun
berbanding pada zaman kegemilangannya pada satu ktika dahulu.’
Pengamatan luar dan dalam
universiti boleh dijadikan petunjukan bagi mendapat gambaran yang lebih lengkap
untuk mengukur kesan negative AUKU ke atas sikap dan perlakuan mahasiswa.
Sepuluh tahun selepas pemindaanya, pada tahun 1975 beberapa pemerhati kampus
dan kemahasiswaan telah mengesan kelesuan dalam kehidupan mahasiswa. Bakat
kepimpinan mereka tidak lagi menyerlah, sebahagian daripada mereka sekadar
menjadi “ulat buku”, manakala sebahagian yang lain menjalani hidup yang pasif
tanpa mempedulikan nasib masyarakat dan negara. Kehidupan berorganisasi yang
pernah mencirikan kampus dan kemahasiswaansebelumnya seolah-olah lenyap1.
Pergerakan mendesak supaya Akta dipinda atau dimansuhkan terus melibatkan
banyak pihak, dan bukan sahaja terhad kepada ahli parlimen atau pemimpin
mahasiswa.
Pemilihan Anwar Ibrahim sebagai
Mneteri Pelajaran pada tahun 1986, meletakkan harapan para pemerhati semacam
melonjak, apatah lagi berbekalakan kepercayaan bahawa beliau berpandangan
liberal dan tidak menghalang kebebasan.2 Optimisme in bertambah
apabila Anwar memanggil pihak-pihak berkenaan, termasuk pentadbir universiti,
untuk berbincang dan mengkaji semula akta. Keghairahan ini jelas berpunca
daripada kegelisahan merata akibat perlaksanaan undang-undang tersebut selama
15 tahun itu. Perasaan ini terluah apabila masing-masing yang berkaitan sekali
lagi memaparkan pelbagai jenis kesan negatifnya, termasuklah ketandusan
pemikiran dalam kalangan mahasiswa, apathy yang mencengkam kehidupannya dan
ketiadaan persiapan di kampus untuk melahirkan generasi pemimpin pelapis.
Pengawalan yang menyukarkan pengutipan dana dan derma serta menyekat program
kegiatan mahasiswa menyebabkan mereka kehilangan kenyakinan diri dan tidak
bermaya. 3 Bukan sahaja
budaya takut atau “culture of fear” yang mengusai jiwa mahasiswa, para
pensyarah juga turut merasa khilangan autonomi atau kebebasan dalam keadaan
universiti beroperasi seperti sebuah jabatan dibawah kementerian pelajaran4.
Sanusi Osman, iaitu aktivis
mahasiswa pada tahun 1960an menjelaskan bahawa “ kecemerlangan akademikdi
sesebuah universiti hanya akan terjamin sekiranya masyarakat pelajar dan
golongan akademik yang berada didalamnya dapat mempelajari, berfikir, membaca,
berbincang, menyelidik, bersuara dan menulis dalam suasana bebas”.5 Ternyata
setelah satu setengah dekad berlalu, banyangan AUKU kekal menimpa mahasiswa,
walaupun setelah berlakunya perubahan dalam kepimpinan Kementerian Pendidikan.
Tiga tahun kemudian, pada tahun 1989, perasaan pengkritik sekali lagi tersentuh
untuk mengharapkan pemindaan, apabila terdapat ura-ura kesediaan pihak kerajaan
untuk mewujudkan suasana liberal, khasnya berikutan kelonggaran yang diberi
untuk membuka sudut pidato.
Persoalan tentang keadaan
kelesuan dan kebekuan telah mencengkam kehidupan mahasiswa, sehingga minat
politik dalam kalangan mahasiswa menyentuh tahap minimum dan hanya sekali
sahaja berbangkit. 6 Isu besar semasa, seperti pemecatan Salleh Abas
sebagai Ketua Hakim Negara, berlangsung begitu sahaja tanpa menjadi bahan
wacana di universiti, jauh sekali daripada menjadi persoalan yang menimbulkan
protes terbuka. Pilihanraya kampus yang seharusnya menjana fikiran politik
berlalu begitu sahaja. Budaya tajut yang tidak membuah intelektualisme
dihubungkaitkan dengan kongkongan dan tekanan yang diterima pelajar dari
bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP). Bukanlah suatu yang mengejutkan apabila
penganalisis Rustam A. Sani memperlihatkan kesangsiannya sekalipun dengan
pembukaan Sudut Pidato yang berpotensi mengungkap fikiran .7
Persoalan AUKU sebagai peruntukan
yang membelenggui mahasiswa dan kemahasiswaan terus hidup pada tahun 1990an,
sekalipun perbahasan tidak serancak dahulu. Namun begitu, isu-isu yang
berbangkit tetap sama, iaitu penjinakan mahasiswa sehingga mereka lebih
tertumpu kepada peperiksaan, sekaligus membawa kepada kegersangan kehidupan
intelektual, dan perubahan sikap yang mereka tonjolkan shingga menjejaskan mutu
pendidikan universiti .8 Mahasiswa perlu dipercayai semakin
tertakluk kepada perkiraan kebendaan, dan lebih berminat untuk lulus dalam
peperiksaan, dan selanjutnya mendapat pekerjaan. Segala-galanya semacam
terhenti di situ, sehingga mengungkap persoalan bahawwwwwa “pihak berkuasa mahu
menjadikan universiti temoatan sebuah perkampungan dibawah tempurung”.9
Kritikan terhadap Akta juga merujuk kepada dasar ‘double standard’ pemerintah
yang membenarkan pelajar Malaysia di seberang lauy berkecimpung dalam politik,
termasuklah menganggotai UMNO, tetapi melarang mereka di dalam negeri berbuat
demikian.
Selepas lebih 40 tahun
perlaksanaan AUKU, mahasiswa kekal dibayangi undang-undang tersebut. Pemindaan
AUKU pada tahun 1975, 1983, 1996 dan 2009, gagal mengubah suasana kampus, dan
malahan kemahasiswaan terus dibelenggui oleh pelbagai peraturan dan sekatan,
samada melalui AUKU atau peraturan khas universiti. Pembesaran ruang demokrasi
dalam masyarakat akhir-akhir ini tidak diiringi oleh pembebasan sepenuhnya
mahasiswa dari ikatan AUKU, sedangkan sebagai warganegara, maka berhak diberi
kedudukan yang serupa seperti rakyat lain. Apakah ertinya sekiranya mahasiswa
yang dinobatkan sebagai pemimpin masa depan tidak didedah kepada sosialisasi
yang memungkinkan mereka sebagai graduan yang bukan sahaja berpengetahuan,
tetapi juga berkelengakapan dengan rasa penuh tanggungjawab yang tinggi hasil
pembelajaran di kampus. AUKU ternyata
ketinggalan zaman, lantaran terpugar dalam suatu persekitaran yang sudah tidak
wujud lagi pada hari ini, manakan tidak mahasiswa yang membawa masuk ahli politik
pembangkang atas dasar Alumni dan syarahan umum pun dikenakan tindakan gantung
2 semester, ironi juga mahasiswa yang berusaha untuk memakmurkan kampus dengan
budaya intelektual yang seimbang juuga telah dikenakan hukuman gantung 2
semester. Dimana ruang yang dikatakan AUKU ini masih relevan?
Idealisma Mahasiswa ke arah
Pembangunan Umat
Kaliber tinggi di kalangan aktivis muda negara perlu dihalakan ke arah
pembangunan umat Malaysia. Memang benar usaha sebegini amat sukar untuk
dilaksanakan, tetapi jika semua pihak sedia berusaha gigih usaha ini boleh
dijayakan. Sehingga kini, usaha menuntut keadilan hanya bertumpu kepada
keadilan politik (propaganda Reformasi yang terus mara menuntut keadilan bagi
pihak bekas Timbalan PM kita). Jika keseriusan ini ditumpukan pula ke arah
usaha mengkaji kepincangan sistem perundangan negara dengan teliti dan
mengemukakan bukti-bukti kukuh untuk membebaskan tahanan penjara daripada
dakwaan palsu, martabat dan imej mahasiswa akan dapat dipulihkan dan mahasiswa
akan mula dihormati dan dihargai. Mungkin, usaha sebegini akan menyedarkan
masyarakat umum tentang kematangan intelek mahasiswa Malaysia dan seterusnya
membuka peluang untuk mahasiswa untuk bergiat aktif dalam senario politik,
kebudayaan, dan pendidikan kebangsaan. Mungkin juga, usaha ini akan menjadi pemangkin
ke arah aktivisme mahasiswa yang positif dan membina. Malah bidang lain yang
turut memainkan peranan penting di dalam pembangunan negara wajar diberi
perhatian iaitu pada sudut ekonomi.
Mahasiswa wajar menggiatkan kajian yang menyeluruh dan siasatan yang mendalam untuk mendedahkan salah urus khazanah negara yang merupakan amanah besar dari rakyat kepada pemerintah. Begitu juga dalam hal kondom dan suntikan dadah percuma. Dalam hal ini, rakan-rakan siswa-siswi yang beraliran agama secara khusus seharusnya mempunyai pendirian berkenaan isu ini. Pak Lah yang merupakan perintis Islam Hadhari tiba-tiba bangkit menyokong tanpa berbelah bahagi dalam hal ini. Persoalannya, apakah ia selaras dengan kehendak dan prinsip Islam? Masih belum terbaca sebarang hasil atau tulisan akademik dan tuntas dari kacamata syara' dalam menyokong atau mengkritik polisi terbaru Kerajaan Hadhari ini. Persoalan hukum-hakam tidak boleh dibicarakan sesuka hati kerana ia melibatkan disiplin-disiplin ilmu wahyu (hal ini dibantah oleh pembawa doktrinisasi Islam Liberal). Justeru, selagimana seseorang itu menguasai disiplin yang sepatutnya dimiliki, maka mereka berhak berbicara dalam perkara menghasilkan atau menta'wilkan sesuatu hukum. Justeru tidak timbul isu pencabulan hak asasi khususnya kebebasan bersuara di sini. Namun yang lebih penting ialah mahasiswa yang berada dalam persekitaran ilmu agama secara khusus mesti duduk semeja mengkaji, menyiasat dan menghasilkan satu pendirian untuk dinyatakan dengan lantang dan terbuka.
Gerakan Kesatuan Mahasiswa Indonesia (KAMI) yang dikaitkan dengan CIA berjaya menumbangkan Regim Sukamo. Suhu pelajar Universiti Chulalongkom dan Thammasat tidak dapat diturunkan dengan amaran asap gas pemedih mata melainkan oleh peluru. Ratusan pelajar terkorban dan tercedera. Itulah tahap dan erti kekuasaan pelajar di negara jiran. Apakah Malaysia mempunyai landskap yang sama? Penulis berpandangan bahawa memang terdapat perbezaan khususnya pada tahap kesedaran sivil. Namun, walaupun terdapat sedikit perbezaan sedemikian pada mahasiswa Malaysia, akan tetapi satu persamaan yang tidak dapat dinafikan ialah masing-masing adalah mahasiswa yang mendokong prinsip intelektual dan budi. Penguasaan ilmu mesti disaluti dengan kebaikan dan kemuliaan budi agar masyarakat dapat menikmati kewujudan kelompok mahasiswa. Bukannya seperti "hadir tidak disedari, pergi tidak dirasai."
Mahasiswa wajar menggiatkan kajian yang menyeluruh dan siasatan yang mendalam untuk mendedahkan salah urus khazanah negara yang merupakan amanah besar dari rakyat kepada pemerintah. Begitu juga dalam hal kondom dan suntikan dadah percuma. Dalam hal ini, rakan-rakan siswa-siswi yang beraliran agama secara khusus seharusnya mempunyai pendirian berkenaan isu ini. Pak Lah yang merupakan perintis Islam Hadhari tiba-tiba bangkit menyokong tanpa berbelah bahagi dalam hal ini. Persoalannya, apakah ia selaras dengan kehendak dan prinsip Islam? Masih belum terbaca sebarang hasil atau tulisan akademik dan tuntas dari kacamata syara' dalam menyokong atau mengkritik polisi terbaru Kerajaan Hadhari ini. Persoalan hukum-hakam tidak boleh dibicarakan sesuka hati kerana ia melibatkan disiplin-disiplin ilmu wahyu (hal ini dibantah oleh pembawa doktrinisasi Islam Liberal). Justeru, selagimana seseorang itu menguasai disiplin yang sepatutnya dimiliki, maka mereka berhak berbicara dalam perkara menghasilkan atau menta'wilkan sesuatu hukum. Justeru tidak timbul isu pencabulan hak asasi khususnya kebebasan bersuara di sini. Namun yang lebih penting ialah mahasiswa yang berada dalam persekitaran ilmu agama secara khusus mesti duduk semeja mengkaji, menyiasat dan menghasilkan satu pendirian untuk dinyatakan dengan lantang dan terbuka.
Gerakan Kesatuan Mahasiswa Indonesia (KAMI) yang dikaitkan dengan CIA berjaya menumbangkan Regim Sukamo. Suhu pelajar Universiti Chulalongkom dan Thammasat tidak dapat diturunkan dengan amaran asap gas pemedih mata melainkan oleh peluru. Ratusan pelajar terkorban dan tercedera. Itulah tahap dan erti kekuasaan pelajar di negara jiran. Apakah Malaysia mempunyai landskap yang sama? Penulis berpandangan bahawa memang terdapat perbezaan khususnya pada tahap kesedaran sivil. Namun, walaupun terdapat sedikit perbezaan sedemikian pada mahasiswa Malaysia, akan tetapi satu persamaan yang tidak dapat dinafikan ialah masing-masing adalah mahasiswa yang mendokong prinsip intelektual dan budi. Penguasaan ilmu mesti disaluti dengan kebaikan dan kemuliaan budi agar masyarakat dapat menikmati kewujudan kelompok mahasiswa. Bukannya seperti "hadir tidak disedari, pergi tidak dirasai."
Di Malaysia kelompok mahasiswa yang bergerak secara aktif dan radikal
dalam dunia aktivisme samada secara bebas atau tidak dapat dilihat hanya dalam
kelompok kecil, jumlah yang terlibat jika dibandingkan dengan seluruh mahasiswa
di Malaysia, peratusannya hanya lebih kurang 5%, hanya kelompok tertentu sahaja
yang punyai kesedaran dan bergerak atas kesedaran dalam pelbagai wadah dan juga
dalam pelbagai skop, samada dalam bentuk wacana, akademik, demonstrasi, dan
pelbagai bentuk yang lain. Itulah yang dikatakan kesedaran anak muda khususnya
golongan cerdik pandai masih dibawah konkongan Akta dan boleh diibiratkan
seperti “burung yang hidupnya didalam sangkar, dan apabila pintu telah terbuka
burung tersebut masih tinggal dan menghabiskan didalam sangkar.”
Sehubungan dengan apa yang telah disebutkan, mahasiswa perlu bersedia untuk menjadi pelapis dan penerus perjuangan dan sudah pasti ia memerlukan persediaan yang mantap. Muhammad Quthb menulis buku yang memberikan landasan filosofil teorotis dan penerapan konsep tarbiyah, yakni Manhajut-Tarbiyah Islamiyah. Muhammad Quthb mendefinisikan tarbiyah dalam satu kalimat yang sedrhana, namun mewakili mafahim tarbiyah yang benar.
Sehubungan dengan apa yang telah disebutkan, mahasiswa perlu bersedia untuk menjadi pelapis dan penerus perjuangan dan sudah pasti ia memerlukan persediaan yang mantap. Muhammad Quthb menulis buku yang memberikan landasan filosofil teorotis dan penerapan konsep tarbiyah, yakni Manhajut-Tarbiyah Islamiyah. Muhammad Quthb mendefinisikan tarbiyah dalam satu kalimat yang sedrhana, namun mewakili mafahim tarbiyah yang benar.
“at-Tarbiyah hiya fannush shinaa’atil insaan”. Tarbiyah adalah seni
menciptakan manusia.
Yang mana tugas tarbiyah adalah “menciptakan
tulang” manusia tersebut dia atas bentukan dasar fitrah saat ia lahir.10
Mahasiswa mesti sedaya upaya menguasai bidang masing-masing agar dapat menggunakannya sebagai senjata ampuh ke arah menjana perubahan. Setiap pendirian samada berupa sokongan atau bantahan mesti dikemukakan dalam bentuk yang diyakini melalui sokongan hujah dan fakta. Elakkanlah dari mengamalkan budaya "ampuisma" ataupun budaya "bebalisma"11. Mahasiswa mesti mempertingkat daya responsif. Jangan hanya menjadi robot yang menerima apa saja di dalam kelas atau dewan kuliah tanpa mengetahui apa yang berlaku di serata dunia. Akhirnya apabila berhadapan dengan realiti masyarakat, maka lahirlah pemimpin masyarakat yang kaku, tiada prinsip, kosong visi, korup dan penuh dengan skandal salah laku.
Mahasiswa mesti sedaya upaya menguasai bidang masing-masing agar dapat menggunakannya sebagai senjata ampuh ke arah menjana perubahan. Setiap pendirian samada berupa sokongan atau bantahan mesti dikemukakan dalam bentuk yang diyakini melalui sokongan hujah dan fakta. Elakkanlah dari mengamalkan budaya "ampuisma" ataupun budaya "bebalisma"11. Mahasiswa mesti mempertingkat daya responsif. Jangan hanya menjadi robot yang menerima apa saja di dalam kelas atau dewan kuliah tanpa mengetahui apa yang berlaku di serata dunia. Akhirnya apabila berhadapan dengan realiti masyarakat, maka lahirlah pemimpin masyarakat yang kaku, tiada prinsip, kosong visi, korup dan penuh dengan skandal salah laku.
Nota
1 Lihat Datuk Mohamad Sopiee “Anwar gives me
His word on colleges ACT” Sunday Star, 18 May 1986.
2 Lihat “Time to Revive Student activism in
Malaysia”, Aliran Quarterly, Vol.13, No.4, 1993.
3 Lihat
Nor Hawa Yunus, “ Optimism Rules Over Review of University Act” , New Straits
Times, July 1986.
4 Lihat Sanusi Osman. “Mnegapa Akta Universiti
dan Kolej Universiti Ditentang?” Kertas Kerja Seminar Akta Universiti dan Kolej
Universiti, UKM, 27 Feb. – 1 Mac, 1987, hlmn. 8.
5 Lihat Shabeery Cheek,”Kegiatan Mahasiswa Tambah
Cemerlang?” Utusan Malaysia, 7 Mac 1989.
6 Lihat Rustam A. Sani. “Kegiatan Siswa: Mungkinkah
Hujan Ditengahari?” Utusan Malaysia, 16 Mac 1989.
7 Lihat Joceline Tan. “Effects of Varsities Acr=t
on Students and lecturers”, New Sunday Times, 13 July 19914.
8 Lihat Seruling Bambu, “ Perjuangan Mahasiswa
Dibantut”, Majalah Aliran, Jilid 3, Bil.7, 1993, hlmn. 12.
9 Lihat New Straits Times, August 4, 2008 dan
The Star, 21 August 2008.
10 Lihat Anis Matta, “Seni Menciptakan Karakter
Manusia”, Buku Spiritualis Kader, hlmn.22.
11 Lihat
http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=print&sid=9254
Comments
Post a Comment