Perdana Menteri telah mengumumkan kerajaan akan memansuhkan
Akta Hasutan 1948 serta digantikan dengan suatu rang undang-undang yang
dikenali sebagai Akta Keharmonian Nasional yang dilihat sudah lapuk dan
mengekang kebebesan bersuara yang mana merupakan elemen penting dalam
perlembagaan negara Malaysia.
Ramai yang merasakan bahawa akta ini perlu
dimansuhkan apabila melihat satu scenario yang “double standard” yang telah
dilakukan oleh pihak kerajaan. Hal ini dapat dilihat dengan isu yang melibatkan
* Utusan Malaysia mempersoalkan, "Apa lagi Cina mahu" selepas keputusan buruk Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) tahun lepas. BN mendakwa kaum Cina dan pengundi bandar menyokong pembangkang selepas kerusi Parlimen Pakatan Rakyat (PR) meningkat dari 82 ke 89.
* Sebuah laman web melaporkan awal tahun ini Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali menyeru supaya Al-Kitab dibakar.
* klip video Datuk Zulkifli Nordin (yang mempersoalkan mengapa Tuhan Hindu tidak menghentikan banjir) yang dilaporkan The Malaysian Insider pada Mac tahun lepas.
* Utusan Malaysia mempersoalkan, "Apa lagi Cina mahu" selepas keputusan buruk Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) tahun lepas. BN mendakwa kaum Cina dan pengundi bandar menyokong pembangkang selepas kerusi Parlimen Pakatan Rakyat (PR) meningkat dari 82 ke 89.
* Sebuah laman web melaporkan awal tahun ini Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali menyeru supaya Al-Kitab dibakar.
* klip video Datuk Zulkifli Nordin (yang mempersoalkan mengapa Tuhan Hindu tidak menghentikan banjir) yang dilaporkan The Malaysian Insider pada Mac tahun lepas.
Akta hasutan 1948 yang telah digubal semenjak dibawah empayar British ini kalau sekiranya melihat
pada konteks pada hari ini tidak lagi relevan, hatta british sendiri pun telah
menghapuskan akta seperti ini. Bagi Akta Keharmonian Nasional yang akan digubal,
Najib telah menyatakan bahawa rang undang-undang baharu itu akan bersifat lebih
mendasar atau spesifik bagi membolehkan kerajaan mengambil tindakan terhadap
sesiapa sahaja yang menyentuh isu sensetiviti rakyat Malaysia untuk
memecahbelahkan perpaduan nasional.
Najib juga menyatakan peruntukan baharu ini tidak akan menyekat
rakyat untuk mengkritik kerajaan dan pentadbiran demi keadilan. Namun pemansuhan
dan penggubalan rang undang-undang baharu ini perlu menyediakan ruang
demokratik yang mencukupi untuk menggarap perbezaan pendapat serta persaingan
idea agar rang undang-undang yang akan digubal adalah rang
undang-undang yang menepati kehendak negara dan rakyat.
Janji PM Najib seakan-akan menjadi capati bukan lagi
ditepati, sepertimana slogan yang kerap kali berkumandang di ruang media milik
kerajaan. Namun, setelah 2 tahun berlalu, janji PM belum terlaksana sehingga
sekarang hatta tarikh untuk dibawa ke Parlimen pun belum boleh dipastikan. Apa
yang ada ialah kenyataan Menteri Dalam Negeri dan PERKASA yang menyatakan Akta tersebut
tidak perlu dimansuhkan dan mengugut
untuk tidak memangkah BN pada PRU akan datang sekiranya Akta ini dihapuskan.
Persoalannya, apakah fundamental isu yang hangat
diperdebatkan dalam Akta Hasutan ini sehingga ada desakan supaya ia dihapuskan?
Yang menjadi asas kepada pertikaian yang berlaku adalah peruntukan Seksyen 4(1)
Akta ini, iaitu mana-mana orang yang:
(a)
melakukan atau cuba melakukan, atau membuat apa-apa persediaan untuk melakukan,
atau berkomplot dengan mana-mana orang untuk melakukan, apa-apa perbuatan yang
mempunyai kecenderungan menghasut...
(b) menyebut
apa-apa perkataan menghasut
(c)
mencetak, menerbitkan, menjual, menawarkan untuk dijual, mengedarkan atau
mengeluarkan semula apa-apa penerbitan menghasut; atau
(d)
mengimport apa-apa penerbitan menghasut...boleh didakwa di bawah Akta ini.
Pada
analisis yang dilakukan oleh beberapa pakar perundangan seperti Prof Aziz Bari
peruntukan Seksyen 4(1) Akta ini adalah terlalu umum sehingga terdedah kepada
salah tafsiran oleh pihak kerajaan untuk menangkap bukan sahaja mereka yang
menghasut sehingga boleh mengancam ketenteraman negara, tetapi juga menangkap
ahli politik dan NGO yang boleh menganggu kuasa kerajaan. Akta ini juga
menyekat kebebasan rakyat dan masalah utama dengan Akta ini ialah kerana adanya
pendakwaan terpilih.
Pendakwaan terpilih yang menjadi racun kepada negara telah
menyedarkan masyarakat akan kebobrokan akta hasutan 1948 yang mana telah menyekat kebebasan bersuara dan juga
dalam hal kebebasan akademik. Prof Madya
Dr. Azmi Shahrom pada baru-baru ini telah didakwa dibawah Akta Hasutan
1948, apabila telah memberi sudut pandang dari dunia akademik yang pada
hakikatnya tidak mencetuskan huru-hara atau kacau-bilau pada masyarakat.
Namun begitu, saya yakin keperluan negara kepada akta pencegahan seperti ini masih ditahap yang
memerlukan bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku dalam negara, berdasarkan
sruktur negara kita adalah negara yang rencam masyarakatnya dan sensitif
politiknya.
Desakan oleh pelbagai pihak mutakhir ini disebabkan oleh banyak
kes apabila melibatkan kata-kata dan ucapan sensitif dari pihak yang menyokong
kerajaan, maka tindakan tidak diambil atau lambat diambil, tetapi apabila
kenyataan yang sama datang dari pihak pembangkang, maka tindakan terlalu cepat
diambil. Sikap double standard inilah yang menyebabkan pembangkang, NGO dan
masyarakat sivil yang memahami erti keadilan marah dan kecewa.
Oleh sebab itulah, jika kerajaan bertegas untuk kekal dengan
Akta ini maka perlu beberapa pindaan kepada Akta ini supaya jenis kesalahannya
diberikan takrifan yang lebih spesifik dan adil. Dan apabila pindaan hendak
dibuat, kerajaan perlulah melibatkan wakil parti pembangkang dan NGO untuk
turut sama berdiskusi supaya rang undang-undang yang dipinda nanti dapt mewakili
aspirasi rakyat seluruhnya.
Sebagai mahasiswa dan rakyat Malaysia, menyeru kepada
seluruh mahasiswa dan ahli akademik disetiap institusi pengajian untuk kita bersolidariti pada 10 september ini
pada jam 1pm-2pm di “Speaker Corner Lama” Universiti Malaya bagi bersama-sama
bersolidariti terhadap pendakwaan yang dikenakan kepada Prof Madya Dr. Azmi
Sharom.
#Solidarity4AzmiSharom
Mohamad
Ammar Atan
Mahasiswa
Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran,
Universiti
Malaya
Comments
Post a Comment