Skip to main content

BAIK KEKAL DARIPADA DIUBAH ~ KRISIS KERAJAAN NEGERI SELANGOR

Diterbitkan pada 2014

Senario kekalutan yang berlaku memungkinkan kedudukan menteri besar Selangor akan diubah demi kepentingan beberapa pihak dalam kelangsungan politik  akan datang serta juga melihat kepada kepentingan rakyat Selangor khususnya.Kemelut  yang berlaku berkaitan dengan kedudukan menteri besar Selangor hendaklah diselesaikan samada dengan mengekalkan atau meletakkan calon menteri besar yang benar-benar sesuai menepati kehendak rakyat dan bukannya bergantung kepada parti semata-mata.

Ramai mengetahui bahawa kedudukan menteri besar yang disandang oleh Khalid Ibrahim adalah kedudukan yang tidak kekal dan keputusan ini berdasarkan konsensus parti komponen Pakatan Rakyat dan kuasa Sultan Selangor akhirnya.

Kedudukan yang disandang kini tidak seharusnya diubah kerana melihat prestasi dan respon kebanyakan rakyat yang merasakan bahawa Tan Sri Khalid Ibrahim perlu kekal pada posisi tersebut sekiranya merujuk survey yang dijalankan oleh beberapa badan seperti survei Astroawani yang mengunjurkan lebih 60% rakyat Selangor mahu Khalid Kekal. Walau bagaimanapun data yang dibekalkan ini mampu berubah dengan pelbagai politik kejutan yang bakal menyusul.

Dan sekiranya keputusan untuk mengubah kedudukan Khalid Ibrahim masih kekal, maka PR perlu meletakkan calon menteri besar yang benar-benar sesuai yang menepati kehendak rakyat dan perlu ada roadtalk untuk memberi penerangan khusus berkaitan kemelut yang berlaku.

Semangat nepotisme terpancar apabila keputusan meletakkan isteri kepada Anwar Ibrahim dan juga selaku presiden PKR dan juga selaku individu yang menggantikan Anwar semasa langkah Kajang dilakukan telah memberi sisi negatif kepada PR, adakah PR kekurangan figura politik yang boleh diletakkan dalam posisi seorang MB selain dari pada Wan Azizah?

 Maka lebih baik kekal daripada diubah, keputusan oleh PR yang didominasi oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) dalam meletakkan Datin Seri Wan Azizah sebagai calon MB akan datang adalah tindakan yang kurang tepat, ini kerana beliau merupakan individu yang tidak punyai pengalaman yang baik atau rekod yang boleh menyakinkan rakyat hatta pimpinan parti komponen PR.

Calon bagi menggantikan Khalid Ibrahim hendaklah diambil berdasarkan pengalaman dan kredibiliti dalam mentadbir urus negeri Selangor, dan sebaiknya calon tersebut diambil daripada barisan exco kerajaan negeri Selangor yang mana punyai pengalaman dalam kerumitan pentadbiran atau punyai hubungan yang baik bersama rakyat dan latarbelakang yang baik.


Sebagai seorang mahasiswa Universiti Malaya yang berasal dari Klang Selangor berhasrat unutk menegaskan bahawa individu yang menggantikan  Khalid Ibrahim perlulah memihak kepada rakyat dan bukan sahaja berdasarkan parti yang diwakili. Perlu PR dan kita semua sedar bahawa kedudukan kerusi MB bukanlah konkrit daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) tetapi juga daripada Parti Islam Se-Malaysia (PAS) asalkan individu tersebut punyai kredibiliti, mesra rakyat dan pengalaman yang menyakinkan.

Apapun keputusan PR, pelantikan Menteri Besar Selangor yang bakal dilakukan adalah bergantung kepada baginda, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang berpandukan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor 1959 dan mengambil kira dua artikel penting. Dengan merujuk kepada Artikel 51 (1) berdasarkan Artikel 53 (2)(a); dan Artikel 51 (2) tertakluk kepada Artikel 53 (4) dalam Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor 1959.

Jesteru,  kemelut yang berlaku ini perlu dicapai dengan konsensus dari kedua-dua pihak dalam memastikan kelangsungan PR di Selangor dan kesepakatan PR dalam mentadbir Selangor bak kata pepatah  “kalau hendak membunuh ular, ular biar mati, buluh jangan patah” dan PAS juga seharusnya berani membawa calon MB yang berkredibiliti untuk diketengahkan kerana kedudukan kerusi MB tidak konkrit hanya kepada PKR tetapi juga kepada parti komponen PR yang lain.

MOHAMAD AMMAR ATAN

UNIVERSITI MALAYA.

Comments

Popular posts from this blog

ARAHAN LAPOR DIRI TAMAT PENGAJIAN BAGI PELAJAR TAJAAN JPA

ARAHAN LAPOR DIRI TAMAT PENGAJIAN BAGI PELAJAR TAJAAN JPA Sepertimana saudara/saudari sedia maklum, Fasal 5.3 (Tamat Pengajian) dalam Perjanjian Biasiswa Persekutuan dengan jelas menyatakan: a) Pelajar yang mengikuti pengajian di universiti, kolej atau institusi di luar negara hendaklah kembali ke Malaysia dan melaporkan diri kepada Kerajaan dalam tempoh 30 hari selepas menamatkan pengajiannya sama ada dengan jayanya atau tidak; dan b) Pelajar yang mengikuti pengajian di universiti, kolej atau institusi di dalam negara hendaklah melaporkan diri kepada Kerajaan dalam tempoh 30 hari selepas menamatkan pengajiannya sama ada dengan jayanya atau tidak. Selain itu, Fasal 6 (Berkhidmat dengan Kerajaan) dalam Perjanjian Biasiswa Persekutuan turut menyatakan bahawa pelajar yang telah menamatkan pengajian dengan jayanya hendaklah melapor diri kepada pihak Kerajaan dan hendaklah memohon dengan Pihak Berkuasa Melantik untuk berkhidmat dengan Kerajaan atau Kerajaan Negeri atau mana-mana...

PESANAN KEPADA KAUM MELAYU YANG BIJAKSANA DAN BERMARUAH

Sejarah Melayu cukup tersohor dari pelbagai aspek, dari segi adat, budaya, politik, ekonomi, maruah, ketelusan, kebijksaanaan dan kuasa beraja. Namun kesohoran ini telah hilang apabila pemimpin Melayu sendiri telah merendahkan IQ kaum Melayu sendiri dengan sentimen politik perkauman dan agama yang sempit dan dibuat-buat. Berbillion pun masuk dalam akaun peribadi Dato Najib tidak mengapa. Dia akan jaga orang Melayu kan? Maka tidak apa. Ambil lah seberapa banyak pun. Untuk orang Melayu. Kalau pembangkang berada ditempat Najib, mereka akan buat begitu juga. Sesiapa berada ditempat najib, dia orang akan buat begitu juga. Tidak boleh dinafikan bahawa UMNO dan pertubuhan-pertubuhan yang chauvinis telah sengaja menghina orang Melayu dengan mendakwa bahawa mereka akan hilang kuasa politik kepada DAP dan orang Cina sekiranya Umno tumbang pada pilihan raya umum akan datang. Kerana pokok usaha sentiment ini dijalankan ialah untuk mengalihkan perhatian negara dengan menutup isu kemasukan R...

Sejarah Mahasiswa dan Aktivisme

Mahasiswa dan Aktivisme MOHAMAD AMMAR ATAN Presiden Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya 14/15 Pengerusi Gabungan Merdeka Rakyat (GMR) Aktivisme mahasiswa era sebelum AUKU 1975 dan aktivisme mahasiswa pasca AUKU 1975. Dalam sorotan ringkas terhadap kampus dan kemahasiswaan di Universiti Malaya pada tahun 1957 hingga 1975, iaitu tahun pemindaan AUKU, diperjelas bahawa persekitaran yang menjadi latar belakang kepada pengenalan undang-undang terssebut. Jalur pemikiran dan perlakuan yang menjadi sebahagian landskap kampus zaman ini selain kerja-kerja akademik yang rutin adalah merangkumi juga kegiatan akademik yang turut mewarnai kehidupan kampus. Cara dan gaya hidup yang agak bebas atau liberal dari segi social dilihat sebagai percikan dan pancaran pengaruh secular-moden dalam masyarakat, atau dunia antarabangsa. Sementara itu, peringkat peribadi juga terkesan dengan persekitaran ini. Hiburan merupakan salah satu yang menjadi kegemaran sebahagian mahasiswa dan mahas...