Dalam Belanjawan yang
dibentangkan oleh Datuk Seri Najib Razak pada 21 Oktober 2017, Perdana Menteri
kita telah meletakkan beberapa inisiatif baharu seperti memperkenalkan Skim
Pembiayaan Akhir (End-Financing), penghapusan duti setem sebanyak 100%,
kelayakan pinjaman perumahan untuk penjawat awam ditingkatkan dari RM200,000
hingga RM750,000 dan inisiatif My Beautiful Home (MY BN Home)
Kerajaan juga telah meletakkan
beberapa usaha untuk meningkatkan jumlah penawaran perumahan mampu milik
melalui PR1MA, SPNB, Rumah PPR, PPA1M dan lain-lain lagi. Melalui badan-badan
yang diperuntukkan dibawah belanjawan didapati peruntukan bagi tahun 2017 telah
meningkat sebagai contoh PR1MA meningkat peruntukan sebanyak 143 peratus dan
PPA1M meningkat sebanyak 51 peratus.
Adakah inisiatif ini memadai
kepada generasi muda pada hari ini dan masa depan?
Jawapannya tidak.
Kerana melalui Belanjawan 2017
yang akan diluluskan dalam bulan November ini, kerajaan hanya tertumpu kepada
pemilikan rumah tetapi tidak ‘pemilikan berhemah’. Kerajaan menfokuskan kepada
aspek permintaan diperkasakan berbanding memperkasakan aspek penawaran
perumahan mampu milik di Malaysia.
Tapi kenapa isu penawaran ini
penting?
Dalam teori ekonomi, aspek
penawaran dan permintaan memainkan peranan penting dalam penentuan harga,
semakin tinggi permintaan dan lembabnya penawaran makan harga secara natural
akan meningkat, begitu juga dalam isu perumahan di Malaysia. Masalah yang lebih
tepat lagi dalam isu penawaran ialah pemaju tidak berminat untuk bina
rumah-mampu milik, dan kalau pemaju bina pun harga rumah masih tinggi atas
beberapa faktor yang akan aku kongsikan pada artikel seterusnya.
Berdasarkan Laporan Bank Negara tahun
2015, rumah yang bernilai sehingga RM165,060 diketegorikan sebagai mampu-milik.
Pendapatan median isi rumah rakyat Malaysia adalah RM4,585 dan the pendapatan median
tahunan adalah RM55,020. Oleh itu, median bagi rumah mampu milik adalah
diantara RM165,060 dan RM242,000. Malangnya, hanya 21 peratus sahaja rumah mampu
milik yang telah siap dibina berada dibawah nilai RM250,000 pada tahun 2014.
Laporan BNM juga nyatakan bahawa lebihan penawaran (oversupply) bagi hartanah
bernilai tinggi atas RM500,000.
Laporan NAPIC pada tahun 2015
juga menyatakan bahawa rumah yang telah siap dibina pada tahun 2015 hanya
sekitar lebih 80 ribu rumah, ini termasuk rumah mampu milik, kos rendah, rumah
mampu tengok dan jenis perumahan yang nilai jutaan ringgit. Maka masalah
perumahan dari aspek penawaran masih menjadi masalah yang membelenggu kita.
Dimana Kedudukan Ekonomi Rakyat?
Kita sekarang ini sedang
membincangkan tentang isu perumahan mampu milik yang sentiasa evergreen dan
menjadi masalah utama majoriti rakyat. Kaitan antara harga rumah dan pendapatan
rakyat sangat penting untuk meletakkan samada rumah tersebut mampu-milik ataupun
tidak. Faktor mampu ini jugalah yang akan menentukan generasi X dan Y mampu
beli rumah atau sewa rumah.
Berapa ramai generasi macam aku
pada hari ini dengan gaji RM1800-RM4000 mampu untuk beli rumah? Mampu tengok
bolehlah, hatta berapa banyak rumah mampu milik yang ditawarkan? Aku masih ingat sewaktu proses tempahan Rumah Selangorku di Setia Alam, pembeli yang hadir
cukup ramai sehingga barisan menunggu hampir 500 meter jauhnya, ibarat jualan pisang
goreng panas.
Hakikatnya, kenaikan harga rumah
di Malaysia banyak dipandu oleh isi rumah berpendapatan tinggi dalam lingkungan
40 peratus rakyat Malaysia sahaja. Mana-mana ahli politik dan pakar hartanah
tidak boleh menafikan bahawa peratusan peningkatan harga rumah adalah terlalu
tinggi berkali-kali ganda berbanding peratusan peningkatan pendapatan rakyat
adalah terlalu rendah (stagnant).
Kalau kita lihat juga saban
tahun, kerajaan terlalu syok menggalakkan rakyat untuk terus meminjam dan meminjam dengan keadaan
rakyat sudah tersepit dengan kekangan ekonomi semasa. Sedar atau tidak paras
hutang isi rumah negara adalah 89.9 peratus daripada Keluaran Dalam Negara
Kasar (KDNK), iaitu antara yang tertinggi di Asia. Dalam buku Najibnomics
tulisan Dr. Dzulkefly Ahmad menyatakan bahawa negara Malaysia sedang membangun
dengan berhutang, rakyat hidup dengan berhutang dan ini disebut falsafah
‘debt-driven’.
Kenyataan
media oleh CEO Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) pada 4 November 2017 telah
memberi amaran bahawa skim pemilikan perumahan yang dilancarkan dibawah
Belanjawan 2017 mengenai “end-financing” atau skim pembiayaan akhir akan
memberi kesan kepada pemilik akaun 2 KWSP yang mana bagi peminjam dibawah skim
ini bagi membiyai pembelian rumah PR1MA, tidak boleh mengeluarkan wang simpanan
dalam akaun 2, serta tidak dibenarkan untuk membuat pinjaman lain selagi mana
tidak menyelesaikan hutang pinjaman perumahan tersebut.
Hakikat
inilah yang kita sedang hadapi sehingga rakyat dipaksa untuk mengorbankan duit
pencen mereka demi memiliki sebuah rumah mampu milik yang belum tentu
benar-benar mampu dimiliki berdasarkan keadaan pendapatan ekonomi rakyat
terbanyak.
Justeru, kita mampu tengok jelah.
Untuk siri tulisan akan datang,
aku akan mengupas dari sisi pandang aku sebagai anak muda mengupas akan
permasalahan lain dalam isu perumahan di Malaysia. Stay tuned.
Ammar Atan
Comments
Post a Comment