Skip to main content

IMPLIKASI PEMOTONGAN BELANJAWAN PENDIDIKAN TINGGI 2016 - AMMAR, FAHMI & KALAIVANAN.

IMPLIKASI PEMOTONGAN BELANJAWAN PENDIDIKAN TINGGI 2016 - AMMAR, FAHMI & KALAIVANAN.

Pemotongan belanjawan pendidikan tinggi telah berlaku 2 tahun berturut-turut semenjak 2014, dan ia telah memberikan implikasi bukan sahaja terhadap universiti bahkan kepada mahasiswa. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berjanji akan meningkatkan dana IPTA pada masa akan datang sekiranya institusi IPTA mampu menghasilkan kebolehpasaran yang tinggi di kalangan graduan mereka. Kenyataan beliau seolah-olah mengatakan IPTA sekarang tidak memenuhi KPI yang ditetapkan. Pada hakikatnya Universiti Malaya mengalami pemotongan bajet terbesar iaitu 27.3% dalam bajet 2016.

Adakah UM telah gagal menunjukkan kebolehpasaran yang cukup tinggi? Adakah kerajaan mempertikaikan UM sebagai universiti terulung di Malaysia? Maka, kenyataan Perdana Menteri adalah “misleading”. Dalam sesi parlimen ini juga, Menteri Pelajaran Tinggi telah memberi ketetapan (confirmation) bahawa pemotongan bajet IPTA sememangnya adalah dasar kerajaan untuk menurunkan pergantungan IPTA kepada kerajaan. Pada masa sekarang, pergantungan IPTA kepada kerajaan adalah pada kadar 85-90%. Sasaran kerajaan adalah menurunkan pergantungan IPTA kepada kerajaan sehingga 70% sahaja menjelang 2020.

Maka, kita boleh menjangkakan bahawa pemotongan bajet IPTA akan berterusan pada tahun-tahun hadapan. Isu sebenar pemotongan bajet IPTA sebanyak RM2.4 billion adalah isu salah prioriti (wrong priority) dalam bajet 2016. Kerajaan seharusnya meletakkan pendidikan anak muda pada tempat pertama. Hujah yang kerap kali digunakan oleh pihak kerajaan untuk menghalalkan pemotongan adalah kerana krisis ekonomi yang sedang melanda, hakikat yang membelenggu kerajaan bukanlah krisis ekonomi tetapi soalan priority dan juga kegagalan urus tadbir kewangan negara.

Jika benar bahawa krisis ekonomi sedang berlaku, bagaimana kerajaan boleh melaburkan sebanyak RM546 Juta  kepada ESSCOM yang digunakan untuk pembinaan kompleks kediaman yang kononya untuk tujuan pertahanan negara. Dalam pada masa yang sama kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM50 Billion kepada plan pembinaan Nuclear Plant sedangkan Malaysia mempunyai lebihan sumber tenaga elektrik sebanyak 40% dan kerajaan seharusnya menfokuskan kepada “renewable energy” bagi menjamin kelestarian alama sekitar sepertimana sekarang Malaysia merupakan pengeluar Solar Panel kedua terbesar didunia, dan prospek pelaburan yang lebih baik kepada Malaysia.

Oleh itu kami membantah pemotongan bajet IPTA kerana ia merupakan satu tanggungjawab Negara dan juga pelaburan yang bijak. Mengikut kajian OECD, pelaburan ke dalam pendidikan tinggi akan membawa pulangan yang tinggi kepada kerajaan. Secara purata, setiap ringgit kerajaan melabur dalam pelajaran tinggi, kerajaan akan mendapat 6 ringgit dalam bentuk cukai. Pelaburan dalam pendidikan tinggi juga akan mendapat Mutiplier effect yang tinggi.

Dengan pemotongan teruk ke atas IPTA, kerajaan Perdana Menteri mungkin kehilangan sokongan mahasiswa. Dalam PRU13 yang lepas, UMNO/BN hanya mendapat 46% sokongan orang muda dalam kategori umur 21-25. Pemotongan bajet IPTA dua tahun berturut-turut akan menyebabkan kesangsian kalangan mahasiswa. Adakah UMNO/BN telah “give up” cuba mendapat sokongan orang muda terutamanya golongan mahasiswa yang kebanyakan berpendidikan tinggi dan pandai berfikir?

Walau bagaimanapun, Perdana Menteri masih ada peluang memperbetulkan bajet IPTA 2016. Saya menyeru Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan mengemukakan usul dalam peringkat jawatankuasa Parlimen minggu depan dengan memotong RM1.4 bilion daripada Jabatan Perdana Menteri, kemudiannya ditambahkan ke dalam peruntukan bajet IPTA 2016. Ini adalah peluang untuk memperbetulkan perbelanjaan demi mahasiswa dan masa depan negara.

Prioriti Pelaburan Pendidikan Negara

Seperti ibu bapa yang melabur demi kecerahan masa hadapan anak-anak mereka, kerajaan juga wajib melabur dalam masa depan modal insan rakyat Malaysia. Negara-negara maju seperti Denmark dan Norway melaburkan 7.8% dan 6.8% daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK) mereka untuk pendidikan, manakala Malaysia hanya membelanjakan peruntukan sebanyak 4.1%. Majoriti daripada peratusan itu dilaburkan untuk infrastruktur dan gaji! Malah, bajet pendidikan telah dicantas daripada RM50 bilion kepada RM 37 bilion tahun ini. Bayangkan logikanya, jika Cuba (13.6%) dan Timor Leste (16.8%) sekali pun mampu membelanjakan lebih daripada Malaysia.

Kira-kira 80% daripada isi rumah dalam kelompok 40% pendapatan paling rendah di Malaysia hanya mempunyai kelulusan setinggi sijil SPM atau lebih rendah, manakala hanya 5% yang menerima pendidikan peringkat tinggi. Baki selebihnya langsung tidak pernah bersekolah. Hal ini berbeza dengan kelompok tertinggi pendapatan yang 65% berpendidikan tinggi. Jelaslah bahawa taraf pendidikan berkadar langsung dengan pendapatan. Peluang pendidikan tinggi yang sama rata dapat menegakkan keadilan sosial serta memberi peluang yang sama rata kepada semua terutamanya golongan miskin. Seterusnya, apabila golongan ini diberi peluang pendidikan tinggi, sekurang-kurangnya negara akan mendapat pulangannya melalui cukai pendapatan.



Pendidikan solusi  untuk merapatkan jurang pendapatan kaya miskin

Malaysia menduduki tempat ketiga tertinggi di Asia dari segi jurang antara golongan kaya dan miskin, mengikut ukuran GINI 0.4621 (sumber: World Bank). Memang zahirnya rakyat Malaysia tidak semiskin kebanyakan rakyat Indonesia ataupun India namun jurang antara kaya dan miskin kita sangat besar. Dengan pendapatan isi rumah RM15,000 sebulan (jumlah) sahaja sudah boleh meletakkan anda sebagai 1% terkaya di Malaysia. 75% isi rumah Malaysia berpendapatan di bawah RM5,000 sebulan!

Cuba kita teliti statistik ini; 60% isi rumah berpendapatan tertinggi mempunyai sekurang-kurangnya seorang ahli yang menerima pendidikan tinggi manakala 60% daripada isi rumah berpendapatan paling rendah di Malaysia pula paling tinggi kelulusannya ialah SPM. Jurang pendapatan di antara yang kaya dan yang miskin semakin lebar sejak tahun 1970. Hanya peluang pendidikan tinggi yang adil untuk semua rakyat yang akan dapat merapatkan jurang pendapatan ini, lalu menggerakkan Malaysia menjadi satu negara yang ekonominya lebih adil.

Amerika mengganggap bahawa manfaat pendidikan tinggi adalah lebih kepada individu, maka rakyat Amerika membiayai pendidikan tinggi mereka sendiri. Warga Skandinavia pula percaya bahawa kerajaanlah yang bertanggungjawab membiayai kos pendidikan tinggi. Bagaimana pula situasi jurang pendapatan di negara-negara terbabit? Di Amerika, hutang pinjaman pelajar melarat sehingga sebesar US$902 bilion (sumber: Federal Reserve New York). Natijahnya, jurang kaya dan miskin Amerika juga antara yang semakin melarat di dunia. Negara-negara Skandinavia yang memberikan pendidikan tinggi percuma pula diletakkan pada kedudukan tertinggi di kalangan negara-negara paling sama rata di peringkat global. Justeru, hubungkait sistem pendidikan dan akibatnya terhadap jurang pendapatan kaya dan miskin sukar dinafikan.

Pendidikan percuma akan memberikan individu yang layak satu peluang untuk menaikkan taraf kehidupan mereka serta generasi seterusnya dan juga merapatkan jurang pendapatan. Jika halangan ekonomi ini tidak dibantu, nasib kelompok berpendapatan rendah ini tidak akan berubah. Mereka akan tetap dalam kepompong yang sama, dan jurang pendapatan di Malaysia akan terus melebar dengan parah.


Perlu tambah tawaran IPTA kepada pelajar tempatan

Memandangkan berlakunya ketidakadilan, kami (mahasiswa progresif) mendesak agar Kementerian Pendidikan  Tinggi menambahkan tawaran kepada pelajar yang menjadi mangsa kepada sistem UPU ini masuk ke Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA).

Merujuk data yang diperolehi dari parlimen dan media, pengambilan pelajar pada tahun 2015 hanya 40,438 pelajar adalah paling rendah berbanding tahun 2013 (41,573 pelajar), dan 2014 (42,795 pelajar). Ini bermaksud penurunan 5.5% berbanding tahun lepas. Kadar pengabilan pelajar pada tahun 2015 adalah 67.95% juga turun berbanding 2013 (71.9%). Kami juga berpedirian membantah penurunan pengambilan pelajar secara mendadak.

Tahun
Permohonan
Layak
Penawaran
2013 
68 702 
57 802 
41 573
2014 
74 071
67 388 
42 795
2015
63942
59511
40438

Gejala penurunan kemasukkan pelajar disyaki berkaitan dengan pemotongan Bajet IPTAyang mendadak dalam Bajet 2015. Mengikut Bajet 2015 yang diluluskan dalam Dewan Rakyat, kerajaan telah memotong 12.36% iaitu daripada RM 8.47billion (2014) ke RM 7.42 billion (2015), iaitu penurunan RM 1.03billion. sila rujuk lampiran Excel. Pemotongan bajet adalah disebabkan oleh pengawalan fiskal yang dilaksanakan oleh Perdana Menteri akibat gagal mengawal hutang Negara yang hampir mencecah 55%.

Keadaan ekonomi juga tidak mengizinkan pelajar-pelajar melanjutkan pelajaran di IPTS atau keluar negara memandangkan kejatuhan ringgit Malaysia. Maka pelajar-pelajar dari keluarga miskin mungkin telah sampai ke penghujung jalan akademik mereka.

Kini tibalah masanya bagi kerajaan untuk menghulurkan bantuan ketika rakyat memerlukannya. Dengan menawarkan lebih banyak tempat di IPTA, beban ibu bapa boleh dikurangkan.
Dalam keadaan kejatuhan ringgit, kami anak muda menyeru kerajaan memikul tanggungjawab sosial untuk menyerap pelajar-pelajar ke IPTA. Ibubapa sekarang menghadapi masalah serius membiayai kos yuran IPTS dan university luar Negara apabila 1 Dollar bersamaan RM4 dan 1 pound bersamaan RM6.25. Maka, ini peluang yang terbaik untuk menarik pelajar-pelajar cemerlang terus belajar di IPTA daripada melanjut pelajaran di luar Negara. Dengan lebih ramai pelajar cemerlang dalam IPTA, prestasi IPTA juga akan meningkat.

Perjumpaan dengan pihak UPU dan Menteri Pendidikan Tinggi.
Langkah seterusnya, kami bersedia membawa data-data yang kami ada untuk berjumpa dengan pihak UPU dan Kementerian Pendidikan Tinggi untuk membantu mereka memperbetulkan sistem UPU. Ini adalah cara constructive engagament yang kami akan laksanakan. Kami akan cuba mengaturkan perjumpaan dengan kedua-dua pihak dalam masa terdekat ini.

Kami mendesak pihak MOE kembalikan bajet sebenar kepada IPTA. Bajet sebenar bermaksud sejajar dengan peningkatan 8.03% mahasiswa, bajet 2014 harus ditambah 8.03%. Maka bajet IPTA untuk tahun 2015 seharusnya RM 9,146,244,142.

Pendidikan universiti adalah sektor yang kritikal untuk memacukan Negara untuk mencapai Negara maju. Kerajaan BN tidak haruslah memotong bajet IPTA semata-mata kerana gagal menangani masalah rasuah dan pembaziran dalam pengurusan bajet.


Kalau boleh melabur puluhan billion ringgit dalam 1MDB, mengapa tidak boleh melabur dalam pendidikan rakyat Malaysia? Secara konsisten. Apatah lagi Datuk Seri Najib Razak telah mendapat peruntukan khas atau derma dari Pak Syeikh dari Arab sebanyak RM 2.6 Billion ringgit. 

Yang Berjuang:
1. Mohd Ammar Atan - Pemuda Amanah Nasional
2. Fahmi Zainol - Angkatan Muda Keadilan
3. Kalaivanan Murty - MPP Fakulti Undang-undang.

Comments

Popular posts from this blog

ARAHAN LAPOR DIRI TAMAT PENGAJIAN BAGI PELAJAR TAJAAN JPA

ARAHAN LAPOR DIRI TAMAT PENGAJIAN BAGI PELAJAR TAJAAN JPA Sepertimana saudara/saudari sedia maklum, Fasal 5.3 (Tamat Pengajian) dalam Perjanjian Biasiswa Persekutuan dengan jelas menyatakan: a) Pelajar yang mengikuti pengajian di universiti, kolej atau institusi di luar negara hendaklah kembali ke Malaysia dan melaporkan diri kepada Kerajaan dalam tempoh 30 hari selepas menamatkan pengajiannya sama ada dengan jayanya atau tidak; dan b) Pelajar yang mengikuti pengajian di universiti, kolej atau institusi di dalam negara hendaklah melaporkan diri kepada Kerajaan dalam tempoh 30 hari selepas menamatkan pengajiannya sama ada dengan jayanya atau tidak. Selain itu, Fasal 6 (Berkhidmat dengan Kerajaan) dalam Perjanjian Biasiswa Persekutuan turut menyatakan bahawa pelajar yang telah menamatkan pengajian dengan jayanya hendaklah melapor diri kepada pihak Kerajaan dan hendaklah memohon dengan Pihak Berkuasa Melantik untuk berkhidmat dengan Kerajaan atau Kerajaan Negeri atau mana-mana...

PESANAN KEPADA KAUM MELAYU YANG BIJAKSANA DAN BERMARUAH

Sejarah Melayu cukup tersohor dari pelbagai aspek, dari segi adat, budaya, politik, ekonomi, maruah, ketelusan, kebijksaanaan dan kuasa beraja. Namun kesohoran ini telah hilang apabila pemimpin Melayu sendiri telah merendahkan IQ kaum Melayu sendiri dengan sentimen politik perkauman dan agama yang sempit dan dibuat-buat. Berbillion pun masuk dalam akaun peribadi Dato Najib tidak mengapa. Dia akan jaga orang Melayu kan? Maka tidak apa. Ambil lah seberapa banyak pun. Untuk orang Melayu. Kalau pembangkang berada ditempat Najib, mereka akan buat begitu juga. Sesiapa berada ditempat najib, dia orang akan buat begitu juga. Tidak boleh dinafikan bahawa UMNO dan pertubuhan-pertubuhan yang chauvinis telah sengaja menghina orang Melayu dengan mendakwa bahawa mereka akan hilang kuasa politik kepada DAP dan orang Cina sekiranya Umno tumbang pada pilihan raya umum akan datang. Kerana pokok usaha sentiment ini dijalankan ialah untuk mengalihkan perhatian negara dengan menutup isu kemasukan R...

Sejarah Mahasiswa dan Aktivisme

Mahasiswa dan Aktivisme MOHAMAD AMMAR ATAN Presiden Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya 14/15 Pengerusi Gabungan Merdeka Rakyat (GMR) Aktivisme mahasiswa era sebelum AUKU 1975 dan aktivisme mahasiswa pasca AUKU 1975. Dalam sorotan ringkas terhadap kampus dan kemahasiswaan di Universiti Malaya pada tahun 1957 hingga 1975, iaitu tahun pemindaan AUKU, diperjelas bahawa persekitaran yang menjadi latar belakang kepada pengenalan undang-undang terssebut. Jalur pemikiran dan perlakuan yang menjadi sebahagian landskap kampus zaman ini selain kerja-kerja akademik yang rutin adalah merangkumi juga kegiatan akademik yang turut mewarnai kehidupan kampus. Cara dan gaya hidup yang agak bebas atau liberal dari segi social dilihat sebagai percikan dan pancaran pengaruh secular-moden dalam masyarakat, atau dunia antarabangsa. Sementara itu, peringkat peribadi juga terkesan dengan persekitaran ini. Hiburan merupakan salah satu yang menjadi kegemaran sebahagian mahasiswa dan mahas...