Skip to main content

Jangkaan Kesan Negatif TPPA kepada Sektor Pendidikan Negara


Beberapa determinasi kesan negatif TPPA dalam sektor pendidikan negara:

a. Pemilikan hak cipta yang lebih lama
TPPA memperuntukkan Pelanjutan tempoh hak cipta 70 tahun selepas kematian penulis. Dalam kes rakaman bunyi atau filem, hak cipta adalah dilanjutkan kepada 70 tahun dari tarikh penerbitan pertama. Secara teknikal, terdapat peruntukan-peruntukan yang juga boleh membawa kepada lanjutan daripada 25 -plus- 70 tahun , iaitu, 95 tahun! Ini akan mengunci ilmu jauh di luar tempoh semasa yang diperuntukkan dalam undang-undang kita (50 tahun)1

1 New Zealand - sebuah negara maju berpendapatan negara kasar per kapita 3.7 kali ganda daripada Malaysia - mendapat Tempoh peralihan 8 tahun bagi kedua-dua jenis sambungan jangka hak cipta (bertulis karya dan rakaman bunyi atau filem ) berbanding tempoh peralihan 2 tahun agak singkat Malaysia. Tambahan pula, Malaysia mendapat lanjutan hanya 1 daripada 2 jenis lanjutan tempoh hak cipta yang diperlukan oleh TPPA. The New Zealand kerajaan menganggarkan bahawa ia akan menyebabkan kerugian negara secara purata sekitar NZD55 juta ( USD 36 juta) setiap tahun " dalam jangka masa yang panjang, termasuk tempoh 20 tahun awal. "

b. Jenayah walaupun aktiviti bukan komersial 
Kesalahan-kesalahan berhubungan dengan hakcipta pelanggaran di bawah Akta Hak Cipta 1987 adalah hanya berkaitan dengan pelanggaran aktiviti komersial. Walau bagaimanapun, TPPA ini memerlukan kerajaan untuk TPPA merawat kesalahan hak cipta sebagai jenayah walaupun ini tidak dijalankan secara komersial kelebihan atau keuntungan kewangan. Ini meletakkan penyelidik, pensyarah, guru, pelajar dan perpustakaan dalam kedudukan yang berpotensi menjadi penjenayah yang perlu bertanggungjawab dan tertakluk kepada penalti yang besar dan mungkin penjara.

c. Liabiliti jenayah kerana membantu dan bersubahat
TPPA juga memerlukan kerajaan TPPA untuk mengatasi mereka yang membantu dan bersubahat dengan pelanggaran hak cipta sebagai jenayah bertanggungjawab dari sudut undang-undang. Jadi perpustakaan yang menyediakan perkhidmatan fotokopi dan kemudahan imbasan (scanner) mungkin mendapati diri mereka bertanggungjawab ke atas hak cipta pelanggaran oleh pelajar, guru atau penyelidik. Di samping itu, guru-guru sekolah yang bertugas bagi projek-projek murid (dan mungkin, walaupun ibu bapa yang membantu anak-anak mereka dalam mereka kerja atau projek) juga berpotensi dikategorikan sebagai melakukan kesalahan.

d. Anggapan wujudnya suatu hak cipta
TPPA membalikkan suatu pengamalan hak cipta yang telah menjadi pengamalan rakyat Malaysia. Pada masa ini, mereka yang mendakwa pelanggaran hak cipta perlu terlebih dahulu membuktikan bahawa ada hak cipta dalam bahan yang berkenaan. TPPA, bagaimanapun, memerlukan pihak berkuasa negara TPPA untuk  menganggap bahawa berlaku pelanggaran hak cipta dalam sesuatu karya melainkan jika dibuktikan sebaliknya, dan untuk membuktikan tidak bersalah, peranan itu telah dipindahkan kepada pelanggar (tertuduh) yang dikatakan untuk membuktikan bahawa tidak wujudnya pelanggaran hak cipta dalam karya (bertulis, bunyi, filem, dan sbg). Ini adalah satu beban yang yang sangat tidak relevan dan signifikan kepada pihak defendan untuk dipersalahkan.

e. Penentuan jumlah ganti rugi yang tidak adil
TPPA membenarkan mahkamah, apabila menentukan jumlah ganti rugi yang akan dibayar oleh pihak yang didapati bersalah melanggar hak cipta, untuk mempertimbangkan apa-apa tindakan legitimasi (undang-undang) bagi nilai penyerahan pemegang hak. Ini termasuk  kehilangan keuntungan, nilai pelanggaran  barangan atau perkhidmatan diukur dengan harga pasaran atau Harga runcit yang disyorkan. 'Harga runcit yang disyorkan’, ada kalanya berada di atas harga sebenar dimana caj-caj plaintif juga disekalikan bagi barangan atau perkhidmatan yang terlibat, yang akan menjadi jauh lebih tinggi daripada apa yang munasabah.
f. Pembekal Perkhidmatan Internet bertindak sebagai 'polis hakcipta'
Di bawah undang-undang semasa, pengetahuan potensi pelanggaran hak cipta hanya berlaku apabila ada pemberitahuan daripada pemilik hak cipta. Ia tidak memerlukan Internet Service Providers (ISP) untuk menyingkirkan atau menghalang akses kepada bahan yang mengandungi pelanggaran hakcipta. Walau bagaimanapun, TPPA memberi kuasa kepada ISP untuk membuang atau menghalang akses kepada bahan yang didakwa terdapat pihak yang berpotensi melanggar hak cipta. Ini bermakna bahawa bahan pendidikan dalam talian boleh dihalang atau disingkar secara segera, walaupun ia mungkin akhirnya terbukti bahawa tiada hak cipta adalah sebenarnya dilanggar.

g. Pemusnahan bahan dan alat
Pada masa ini, pemusnahan bahan-bahan yang berkaitan dengan pelanggaran hak cipta adalah terhad kepada pemusnahan barangan langgaran hak cipta yang berkenaan, ia tidak dilaksanakan ke atas seperti komputer, mesin pencetak dan pengimbas. Penyitaan alat yang digunakan dalam pengeluaran barang-barang langgaran (barang hak cipta) setakat ini hanya berlaku berhubung dengan kesalahan jenayah. Tetapi TPPA membenarkan mahkamah untuk memerintahkan pemusnahan bahan dan alat yang digunakan dalam pembuatan barang langgaran (hak cipta). Ini adalah yang tindakan yang ekstrem, dan akan membazirkan sumber-sumber yang berguna!


6. Memandangkan implikasi negatif peruntukan yang dipersetujui TPPA dan piawaian sudah ketat Akta Hakcipta 1987 kami, kami tidak melihat keperluan untuk mempunyai semua peruntukan-peruntukan tambahan yang dikenakan ke atas Malaysia oleh TPPA. Peruntukan TPPA akan menjejaskan hak asasi manusia kepada pendidikan yang mampu dimiliki dan maklumat yang rakyat Malaysia berhak untuk perolehinya.

Comments

Popular posts from this blog

ARAHAN LAPOR DIRI TAMAT PENGAJIAN BAGI PELAJAR TAJAAN JPA

ARAHAN LAPOR DIRI TAMAT PENGAJIAN BAGI PELAJAR TAJAAN JPA Sepertimana saudara/saudari sedia maklum, Fasal 5.3 (Tamat Pengajian) dalam Perjanjian Biasiswa Persekutuan dengan jelas menyatakan: a) Pelajar yang mengikuti pengajian di universiti, kolej atau institusi di luar negara hendaklah kembali ke Malaysia dan melaporkan diri kepada Kerajaan dalam tempoh 30 hari selepas menamatkan pengajiannya sama ada dengan jayanya atau tidak; dan b) Pelajar yang mengikuti pengajian di universiti, kolej atau institusi di dalam negara hendaklah melaporkan diri kepada Kerajaan dalam tempoh 30 hari selepas menamatkan pengajiannya sama ada dengan jayanya atau tidak. Selain itu, Fasal 6 (Berkhidmat dengan Kerajaan) dalam Perjanjian Biasiswa Persekutuan turut menyatakan bahawa pelajar yang telah menamatkan pengajian dengan jayanya hendaklah melapor diri kepada pihak Kerajaan dan hendaklah memohon dengan Pihak Berkuasa Melantik untuk berkhidmat dengan Kerajaan atau Kerajaan Negeri atau mana-mana...

PESANAN KEPADA KAUM MELAYU YANG BIJAKSANA DAN BERMARUAH

Sejarah Melayu cukup tersohor dari pelbagai aspek, dari segi adat, budaya, politik, ekonomi, maruah, ketelusan, kebijksaanaan dan kuasa beraja. Namun kesohoran ini telah hilang apabila pemimpin Melayu sendiri telah merendahkan IQ kaum Melayu sendiri dengan sentimen politik perkauman dan agama yang sempit dan dibuat-buat. Berbillion pun masuk dalam akaun peribadi Dato Najib tidak mengapa. Dia akan jaga orang Melayu kan? Maka tidak apa. Ambil lah seberapa banyak pun. Untuk orang Melayu. Kalau pembangkang berada ditempat Najib, mereka akan buat begitu juga. Sesiapa berada ditempat najib, dia orang akan buat begitu juga. Tidak boleh dinafikan bahawa UMNO dan pertubuhan-pertubuhan yang chauvinis telah sengaja menghina orang Melayu dengan mendakwa bahawa mereka akan hilang kuasa politik kepada DAP dan orang Cina sekiranya Umno tumbang pada pilihan raya umum akan datang. Kerana pokok usaha sentiment ini dijalankan ialah untuk mengalihkan perhatian negara dengan menutup isu kemasukan R...

Sejarah Mahasiswa dan Aktivisme

Mahasiswa dan Aktivisme MOHAMAD AMMAR ATAN Presiden Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya 14/15 Pengerusi Gabungan Merdeka Rakyat (GMR) Aktivisme mahasiswa era sebelum AUKU 1975 dan aktivisme mahasiswa pasca AUKU 1975. Dalam sorotan ringkas terhadap kampus dan kemahasiswaan di Universiti Malaya pada tahun 1957 hingga 1975, iaitu tahun pemindaan AUKU, diperjelas bahawa persekitaran yang menjadi latar belakang kepada pengenalan undang-undang terssebut. Jalur pemikiran dan perlakuan yang menjadi sebahagian landskap kampus zaman ini selain kerja-kerja akademik yang rutin adalah merangkumi juga kegiatan akademik yang turut mewarnai kehidupan kampus. Cara dan gaya hidup yang agak bebas atau liberal dari segi social dilihat sebagai percikan dan pancaran pengaruh secular-moden dalam masyarakat, atau dunia antarabangsa. Sementara itu, peringkat peribadi juga terkesan dengan persekitaran ini. Hiburan merupakan salah satu yang menjadi kegemaran sebahagian mahasiswa dan mahas...